Efficiënte gestroomlijnde planprocessen
Eerst denken en dan doen als je écht meer uit je planning wilt halen
Je resourceplanning is meer dan een rooster of registratiemiddel. Als je weet waaróm je plant en welke stuurinformatie je nodig hebt, als je goed nadenkt over het planproces als geheel en de afstemming op je andere organisatieprocessen, dan boek je winst op alle fronten. Wij kunnen je daarbij helpen.
- Duidelijkheid over procestermijnen en -resultaten, verantwoordelijkheden en het vastleggen van informatie
- Efficiënt werken met de bedrijfsdoelstellingen voor ogen: sneller, beter en goedkoper
- Wet- en regelgeving geborgd
Goede basis voor continue verbetering
Plannen met een doel
Als organisatie weet je waar je naartoe wilt. Je bepaalt je strategie en kent de kaders. Als je het planproces inricht op basis van je KPI’s , benut je je resourceplanning optimaal. Laat geen kansen liggen en stuur met je planning op KPI's zoals
- Capaciteit: onder- en overbezetting
- Capaciteit: inzet interne en externe flexpool
- Kosten: bewaking budgetten
- Participatie medewerkers: aantal ruilingen door medewerkers
Sturen door een goed planproces
Je resourceplanning is zo veel waardevoller als je weet waarom je plant en waar je heen wilt. Er zit een schat aan informatie in die je kunt gebruiken om je organisatie op tactisch en strategisch niveau bij te sturen. Zo kunnen de cijfers over ziekteverzuim of overwerk aanleiding zijn om het werk anders te organiseren of om je medewerkers op te leiden. Een goede resourceplanning is ingebed in een planproces en ingekaderd door regels en afspraken: vanuit de wet- en regelgeving van de ATW, ATB en CAO's, aangevuld door eigen afspraken over wie wat doet onder welke voorwaarden. Dat alles leg je vast in je plan- en roosterbeleid. Vervolgens bepaal je hoe je meet en met je planning stuurt. Doe je dat structureel, dan blijf je je planproces optimaliseren en maak je met je planning écht het verschil. Wil je eens bespreken hoe jij dat bij jóuw organisatie het beste kunt aanpakken? Laat ons dan eens vrijblijvend meedenken.
Je planproces optimaliseren
Met de optimalisatie van je planproces valt veel te halen. Van kleine verbeteringen tot grote aanpassingen in de wijze van werken. De aanpak en focus bepaal je als organisatie natuurlijk zelf. Maar blijf je planproces voortdurend kritisch bekijken en je afvragen welke vooruitgang je kunt boeken tegen welke inspanning. Waar ligt bij jouw organisatie ruimte om te optimaliseren? Met een Planalyse of Plancheck weet je het.
- Kostenbesparing door effectiever plannen
- Verhoging medewerkersbetrokkenheid door participatie
- Gebruik van stuurinformatie voor beslissingen over instroom, inhuur en opleiding
Planprocessen op meerdere niveaus
Planprocessen lopen door de organisatie heen, over afdelingen, functies of fysieke plaatsen. Het zijn series van activiteiten, uitgevoerd door mensen en/of machines, waarbij verschillende middelen nodig zijn. Voor deze activiteiten is informatie en communicatie nodig. Planprocessen vinden plaats op drie niveaus, bij uitbreiding zelfs vier. Op operationeel niveau met een focus op de korte termijn, op tactisch niveau met een middellange termijn visie en op strategisch niveau waarbij de lange termijnvisie centraal staat. Het vierde datadriven en geïntegreerd niveau wordt niet door mensen aangestuurd maar door artificiële intelligentie.
Wil je hier meer over weten? Je leest het in ons whitepaper
Hoe Paralax helpt
Wij kunnen niet vertellen wat je doelstellingen zijn of hoe je strategie eruit zou moeten zien. Dat weet jij het beste. Maar met onze ervaring kunnen wij ze wel vertalen naar je plan- en roosterbeleid, een goede resourceplanning en de processen die daarbij horen. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau en met de juiste onderlinge samenhang. Dat doen onze business consultants. Samen met de andere specialisten van Paralax en alle betrokkenen uit jouw organisatie. Zodat je aan het eind kunt sturen op meetbare resultaten in plaats van onderbuikgevoelens en al je inspanningen resulteren in een kwalitatief goed rooster, tevreden klanten, gemotiveerde medewerkers en winst in keiharde euro’s.