Het COCI model
Blijven verbeteren
COCI® is de Circle Of Continuous Improvement. Of de cirkel van voortdurende verbetering. Net hoe je wilt. Feit is dat je je moet blijven verbeteren en ontwikkelen als je vooruit wilt. Het planproces voor je medewerkers en bedrijfsmiddelen is bij uitstek een organisatorisch proces waar veel te halen valt. Een duidelijke aanpak van je strategische personeelsplanning, je roosterbeleid, optimaal ingerichte dienstensets en betrokken medewerkers. Ze dragen allemaal bij aan een effectieve en efficiënte planning van je mensen en middelen. Houd daarbij de kernwaarden van je organisatie in je achterhoofd. Met een kritische blik, een grondige analyse en een doelgericht advies staan we onze klanten bij. Dat doen we aan de hand van ons COCI® model.
Hoe kunnen we jou helpen?
Je organisatie centraal
Wil je als organisatie meebewegen en voorbereid zijn op de veranderende wereld om je heen? Wil je wendbaar zijn en blijven? Wil je van adhoc en operationeel handelen naar strategisch kunnen sturen? Wil je effectiever en efficiënter plannen en daarvoor je bedrijfs- en planprocessen onder de loep nemen? Dan zijn de resources waarmee je dit wilt doen, je prospects en klanten belangrijke factoren. In het COCI® model staan daarom de medewerkers, middelen en klanten van onze klanten centraal. We kijken naar de aanwezige vaardigheden en instrumenten en naar de structuur en cultuur van een organisatie en haar klanten. We werken vanuit de missie, visie en strategie van een organisatie of brengen deze samen in kaart. Waar sta je nu en waar ga je naartoe? En vooral hoe? Want pas als je in kaart hebt gebracht wat je in huis hebt aan software, machines, methodieken, deskundigheid en ervaring en als je hebt vastgesteld wat je doelen zijn, kun je bepalen wat er nodig is om daar te komen. En hoe je dat kunt bereiken.
Invloedsfactoren en krachtenveld
Verbeteringen in planprocessen en -software staan natuurlijk niet op zichzelf. Daarom staan we in elk traject uitvoerig stil bij zaken als strategie, organisatiedoelstellingen en beleid. Hoe zien de bedrijfsprocessen eruit waarmee het planproces samenhangt? Hoe is het HRM beleid met het oog op bijvoorbeeld de inzet van vaste en flexibele medewerkers, opleiding en vergrijzing? Hoe is het gesteld met instroom, doorstroom en uitstroom van je personeel? Welke financiële doelstellingen en beschikbare budgetten heeft je organisatie en hoe stuur je hierop? Het zijn maar een paar voorbeelden. Bij Paralax kennen we de invloedsfactoren en het krachtenveld binnen dit kennisdomein. We kunnen je helpen om dit of onderdelen hiervan specifiek voor jouw organisatie in beeld te brengen. Zo zorgen we voor een goede inbedding van toekomstige aanpassingen.
Je bedrijfsproces optimaliseren
Wanneer je als organisatie de wens hebt om je bedrijfsproces te optimaliseren, kunnen onze business consultants starten met een maatwerkanalyse. Deze stellen we altijd op in samenspraak met de organisatie. Het uitganspunt is ons COCI® model. Aan de hand hiervan lichten we alle aspecten door. Dat doen we door interviews met directieleden, managers, planners en medewerkers uit te voeren, na een uitgebreide bestudering van de bestaande situatie en door een blik op de toekomst te werpen. We leveren onze bevindingen op in een presentatie en advies. Dat kan betrekking hebben op één aspect van de bedrijfsvoering of op het bedrijfsproces als geheel en is altijd voorzien van stappenplan, tijdlijn en benodigde investeringen.
Je planproces optimaliseren
Wanneer je als organisatie de wens hebt om je planproces te optimaliseren, kunnen onze business consultants starten met een Planalyse of Plancheck. Deze instrumenten helpen om je processen en software te onderzoeken op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Welke vooruitgang kun je boeken tegen welke inspanning? Dat is kort gezegd het antwoord waarmee we bij je terugkomen. Dat doen we aan de hand van interviews met managers, planners en medewerkers en na een uitgebreide bestudering van de situatie. We leveren ons advies op in een presentatie aan de betrokken managers en planners. Dat kan betrekking hebben op één aspect van het plannen of op het proces als geheel. Natuurlijk altijd voorzien van stappenplan, tijdlijn en benodigde investeringen.
Zo gaan we verder
Besluit je een vervolgtraject in te gaan, dan trekken we opnieuw gezamenlijk op. De beste resultaten bereik je immers als alle betrokkenen aan tafel zitten. Ook onze projectleiders, trainers/coaches en implementatie consultants schuiven als dat nodig is aan. Zij zorgen ervoor dat de acties uit het stappenplan tot een goed einde worden gebracht. Die acties kunnen betrekking hebben op procedures, beleid, opleiding, software en nog veel meer aspecten. Het vervolgtraject is opnieuw een gezamenlijk traject waarbij borging van de resultaten binnen de organisatie voorop staan. De evaluatie zien we als de afronding van het traject én kunnen we zien als een nieuw startpunt. Optimalisatie is een cyclisch proces. Het kan altijd beter, doelmatiger, sneller.
Plan een adviesgesprek Plan een demo