Gemeente Rotterdam
Shiftpicking is het antwoord op de dynamiek van de coronatestlocaties
De planning van de corona-organisatie van de GGD Rotterdam-Rijnmond is een echte uitdaging voor planners. Veel van de zorgverleners zijn flexmedewerkers, uitzendkrachten en studenten. Sommigen kunnen vanwege andere verplichtingen niet eens een week vooruit kijken. In ruim een jaar tijd groeide hun aantal van 50 naar 4000. De vraag naar flexibileit is enorm. Gelukkig is de bereidheid om extra te komen werken groot. De gemeente Rotterdam ziet in Shiftpicking dé oplossing. Sinds begin 2021 kunnen de medewerkers van de GGD zelf hun werk zelf kiezen met Shiftpicking. Eerst alleen nog in de Webclient, maar nu ook in de 24/7 Rostar app. En dat werkt!
De voordelen van Shiftpicking in de app
- Snel en makkelijk reageren op diensten
- Korte reactietijd en grote respons helpt de planner
- Betrokkenheid door participatie van medewerkers
- Minder planwerk voor de planner omdat medewerkers dit gedeeltelijk zelf doen
- Betere balans tussen werk en privé door invloed hebben op het rooster
- Én rekening houden met de wensen van medewerkers én een goed rooster
- Minder wijzigingen in het rooster
Meer vrijheid, minder werk
Met Shiftpicking hebben de medewerkers van de GGD meer invloed op hun eigen rooster. Het geeft hun de mogelijkheid werk en privé beter op elkaar af te stemmen. Willen ze een weekend weg of hebben ze tijd voor een extra dienst? Dan kunnen ze dit zelf plannen. Voor de planners scheelt het een hoop geregel en gebel. Zij bieden hun open diensten aan voor Shiftpicking en laten een deel van het planwerk over aan de medewerkers. Toch behouden ze de regie omdat zíj de reacties altijd goed moeten keuren. Nu Shiftpicking ook mogelijk is in de app, neemt het gebruik ervan een hoge vlucht. De reacties van planners en medewerkers zijn zeer enthousiast.
Uitrollen naar andere afdelingen
De reguliere afdelingen van de gemeente Rotterdam volgen de planontwikkelingen bij de GGD op de voet, zien de resultaten en laten één voor één weten ook met Shiftpicking te willen werken. De functionaliteit zal dan ook verder uitgerold worden. De reinigingsdienst, de gladheidsbestrijding, de organisatie rondom grote evenementen. Overal waar behoefte is aan flexibiliteit kan Shiftpicking oplossing bieden. Maar ook bij een voorspelbaar werkpatroon zien de Rotterdammers de toegevoegde waarde van Shiftpicking, omdat het mensen de ruimte geeft om hun rooster mede zelf te bepalen. De verwachting is dan ook dat er steeds meer met Shiftpicking gepland zal gaan worden. Ook voor de planning van middelen ziet de gemeente Rotterdam mogelijkheden.
'We kunnen beter omgaan met de wisselende werkvraag, zetten onze uitzendkrachten effectiever in en besparen op overwerk. Dat gaan we terugzien in een reductie van de kosten.'
Het totaalplaatje van Participerend plannen
Applicatiebeheerders Jan van der Ent en Robin Wallach zijn de aanjagers van Shiftpicking in de app voor de GGD. Zij zagen de plotseling onstane nood en wisten dat Shiftpicking het beste antwoord was. Ze zijn opgetogen en nemen de hele organisatie mee in hun enthousiasme. Toch benadrukken zij dat het succes niet alleen draait om Shiftpicking, maar vooral om het totaalplaatje van de app en de verschillende onderdelen van Participerend plannen. Beschikbaarheid opgeven, het rooster van collega's kunnen raadplegen en eenduidige realtime tijdregistratie in plaats van 26 verschillende urenbriefjes met 26 verschillende uitzendbureaus. Dat geheel maakt de planning van corona-organisatie een stuk effectiever.
Lees het complete klantverhaal