Hoe tackel je de WAB?
Op 1 januari 2020 is de Wet Arbeidsmarkt in Balans in werking getreden. De wet maakt het werkgevers aantrekkelijker om personeel vast in dienst te nemen. De versoepeling van het ontslagrecht, een andere opbouw van de transitievergoeding en wijzigingen in de ketenregeling zijn misschien de meest in het oog springende veranderingen. Maar ook voor het plannen van oproepkrachten heeft de WAB de nodige consequenties. In je planbeleid kan je daar aandacht aan besteden en gelukkig heeft Rostar CAS ook een antwoord op de WAB.
Overzicht, ook tot 5 jaar na dato
Wist je dat elke oproepkracht tot vijf jaar na dato aanspraak kan maken op zijn of haar loon en toeslagen? Dat kan wanneer je een oproep minder dan vier dagen voor de werkdag annuleert of wijzigt. Dan is het goed om je administratie op orde te hebben. Je moet kunnen aantonen wie op welk moment het initiatief tot wijzigen heeft genomen. De opdrachtgever, de planner of de medewerker. Rostar CAS bevat al deze informatie en met de juiste inrichting kan je die gegevens ontsluiten. Zo kun je op elk moment, ook vijf jaar na de dienst, rapporten uitdraaien die voor elke dienst en wijziging de initiator, het publicatie- en mutatiemoment voor je op een rij zetten.
Geen verrassingen
In de WAB is ook bepaald dat een oproepkracht een dienst kan weigeren, wanneer je hem of haar minder dan vier dagen voor de dienst oproept. Dat is vervelend als je als planner op iemand rekent en hiermee geconfronteerd wordt. Rostar CAS kunnen we uitbreiden met een melding, die de planner in zo’n situatie waarschuwt. Ook kan je ervoor kiezen om een rapport met deze risico-inroosteringen in te richten. Zo heeft de planner of leidinggevende aan het eind van de dag overzicht en kom je later niet voor verrassingen te staan.
Waarschuwing voor teveel uitbetalen
Voortaan moet je een oproepkracht altijd voor drie uur uitbetalen, ook al heeft hij of zij minder gewerkt. Stuurde je eerder nog wel eens een oproepkracht een uurtje eerder naar huis, nu zul je daar anders mee om moeten gaan. In Rostar CAS kunnen we een ‘zachte’ controle inrichten die tijdens en na het plannen waarschuwt als een oproepkracht voor minder dan drie uur staat ingeroosterd. Overschrijdingen kunnen we overzichtelijk in een rapport zetten, zodat je op elk moment inzicht hebt.
- Werk je met oproepkrachten?
- Zijn er wel eens wijzigingen of ruilingen op het laatste moment?
- Communiceer je met klanten en oproepkrachten via de telefoon en leg je daardoor niks vast?
Dan kan de WAB voor problemen zorgen. Zorg dat je gedekt bent tegen administratieve rompslomp en financiële verrassingen. Neem contact met ons op en laat Paralax meedenken over de beste oplossing voor jouw situatie.